Waar moet ik verdachte zaken (phishing) melden?

Internetcriminelen proberen via mailberichten aan uw accountgegevens te komen (phishing). Deze berichten lijken qua lay-out afkomstig van de Universiteit Leiden, maar zijn dat niet.

Om het mailbericht echt te laten lijken, wordt het zegel (logo) gebruikt of een afzendadres dat van de universiteit lijkt te zijn. In zo'n mail wordt u gevraagd om uw accountgegevens terug te mailen. Of u wordt gevraagd op een link of knop te klikken, waarna u wordt verzocht in te loggen op een scherm dat lijkt op een voor u bekend inlogscherm.


Beantwoord dergelijke mailberichten nooit, maar verwijder ze direct uit uw mailbox! ULCN vraagt nooit om uw accountgegevens.


Wel ontvangt u van ULCN mailberichten over de status van uw account en wachtwoord. Bekijk een voorbeeldbericht. Ontvangt u een mailbericht en twijfelt u over de legitimiteit, gebruik dan niet de links die in het bericht zijn opgenomen. Wilt u uw wachtwoord wijzigen, open dan zelf een browser en ga naar Account Self Service.

Bij verlies van vertrouwelijke gegevens eerst de eigen manager inlichten en bij andere gegevens kan bij de ISSC Helpdesk (tel. 8888) of ICT-coördinator een melding worden gedaan.

 
Laatst Gewijzigd: 01-04-2015