SURFconext (toegang tot ICT-diensten van derden)

Wat is SURFconext?

De universiteit heeft voor haar medewerkers afspraken gemaakt over het gebruik van ICT-diensten van derden. Denk hierbij aan toegang tot het veilige dropbox alternatief SurfDrive, SurfMarket voor het goedkoper aanschaffen van software en ruim 50 andere diensten. Hierbij is het voor de aanbieders belangrijk dat alleen geautoriseerde medewerkers hier gebruik van maken. Aangezien hetzelfde vraagstuk geldt voor de andere universiteiten is hiervoor de dienst SURFconext ontwikkeld. SURFconext zorgt ervoor dat u als gebruiker met uw wachtwoord van de universiteit kunt inloggen op de aangesloten websites en informatiebronnen en niet voor iedere website een aparte gebruikersnaam en wachtwoord hoeft aan te maken.


Met SURFconext wordt de samenwerking over de universiteiten bevorderd, omdat u hiermee ook toegang tot (bibliotheek- en data)diensten van andere universiteiten kunt krijgen. Meer informatie over SURFconext vindt u op de website van SURF. SURFconext is gekoppeld aan ULCN. Zodra u op ULCN uw wachtwoord hebt gewijzigd moet u ook bij de andere diensten het nieuwe wachtwoord gebruiken.

Wat kan ik met SURFconext binnen de Universiteit Leiden?

Via SURFconext kunt u met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de universiteit (uw ULCN account) gebruik maken van ruim 50 aangesloten diensten van derden.

In de onderstaande animatie wordt u kort uitgelegd wat SURFconext is en wat u ermee kunt doen.

Hoe kan ik een dienst koppelen aan SURFconext?

Er worden steeds meer nieuwe diensten aan SURFconext gekoppeld. Alle diensten die door medewerkers of studenten van universiteiten gebruikt worden komen in principe in aanmerking. Mocht u zakelijk veel gebruik maken van een bepaalde website, de verwachting hebben dat meer collega’s dit doen en daarvoor een aparte gebruikersnaam en wachtwoord nodig hebben, dan kunt u deze aanmelden om te koppelen aan SURFconext. Dat gaat via de informatiemanager van uw faculteit of eenheid.

Welke ondersteuning kan ik krijgen?

Als u niet kunt inloggen op de website van een van de diensten die op SURFconext is aangesloten, dan meldt u dat bij de ISSC Helpdesk via tel. 8888. Zij onderzoeken dan of het probleem bij de universiteit, SURF of de externe leverancier zit en melden u wanneer het is opgelost.

 
Laatst Gewijzigd: 14-04-2015