Storingen

Op deze pagina vindt u de meest recente informatie. This page is also available in English.


[28-06-2017] Update: Dienstverlening hersteld

Melding:

M1706 2795

Status:

Dienstverlening hersteld


Dienstverlening hersteld

De storing in de ICT-dienstverlening die maandag ontstond is opgelost. Alle diensten werken weer naar behoren. De informatie op de P- en J-schijf is ook tijdens de storing steeds volledig veilig geweest. De oorzaak van de verstoringen lijkt te liggen in een combinatie van de manier waarop DNS, redundantie van netwerkapparatuur en authenticatie is ingericht. Hierdoor reageerde de infrastructuur bij een verstoring niet zoals verwacht. Er worden maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.

 

Geen ransomware
De netwerkproblemen hadden geen relatie met de uitbraak van ransomware die deze week enkele Nederlandse organisaties trof. Meer informatie over het voorkomen van ransomware vindt u op de pagina over veilig online werken of www.veiliginternetten.nl.

Datum:

26-06-2017

Begintijd:

09:20u

Eindtijd:

28-06-2017 - 16:00u

 

[09-05-2017] Netwerk onderbreking

Melding: M1705 1184
Status:

Dienstverlening hersteld

Netwerk onderbreking
Er was een storing op de switches in het KOG; deze verstoring is inmiddels verholpen. Er waren als gevolg daarvan nog verstoringen aan andere diensten, die verstoringen zijn ook opgelost. Alle tests op de dienstverlening zijn goed verlopen. Het ISSC zal nu onderzoek doen naar de oorzaak.

 

Helaas hebben wij ten tijde van de verstoring geen communicatie via de website kunnen verzorgen, aangezien het CMS voor ons niet bereikbaar was. Een vergelijkbare situatie gold voor het SMS-systeem.

 

Met vriendelijke groet,

 

Customer Support

Datum: 09-05-2017
Begintijd: 13:00u
Eindtijd: 13:30u

[24-04-2017] Dienstverlening opslag P-schijf verstoord

Melding: M1704 2980
Status:

Dienstverlening opslag P-schijf hersteld

P-schijf niet beschikbaar voor medewerkers met gebruikersnaam a-d 

Een gedeelte van de P:-schijven is op dit moment verstoord. Het gaat om de p-schijf van medewerkers met een gebruikersnaam die begint met de letter a tot d. Als gevolg hiervan kunt u een foutmelding krijgen bij het inloggen. Ook kan het zijn dat de bestanden op de P:-schijf niet zichtbaar zijn. We werken hard aan het herstel van de dienstverlening.

Update 10:15: Er wordt nu een nieuwe server ingericht om de verstoorde deel van de p-schijven weer beschikbaar te maken.

Update 11:15: De nieuwe server is beschikbaar en functioneert goed. Naar verwachting kunnen alle medewerkers vanaf ongeveer 13:00 hun bestanden op de p-schijf weer normaal benaderen en gebruiken. 

Update 13:05: Het configureren van de nieuwe server kost meer tijd dan gedacht. Zodra alles naar behoren werkt en getest is laten we het weten.

Update 14:35: De nieuwe server draait, we zijn nu aan het testen met eindgebruikers of alles weer naar behoren werkt.

Update 16:00: Dienstverlening hersteld. Na een herstart van uw computer is de P:-schijf weer beschikbaar. Backup en previous versions van bestanden zijn niet beïnvloed door de verstoring.

Datum: 24-04-2017
Begintijd:

24-4 23:00 u

Eindtijd: 25-4 16:00
l

[03-04-2017] Inlogproblemen Umail

Melding: M1704 0235
Status:

Melding major incident 'Inlogproblemen Umail'
>> dienstverlening hersteld

Inlogproblemen Umail

Er kan momenteel weer ingelogd worden op de uMail.

Verdere applicaties zoals  uTools/uWeb/KMS functioneren eveneens naar behoren.

Datum: 03-04-2017
Begintijd:

15:16u

Eindtijd: 18:40u

[03-04-2017] Netwerk login problemen

Melding: M1704 0022
Status:

Melding major incident 'Netwerk login problemen'
>> dienstverlening hersteld

Netwerk login problemen

Door een storing van afgelopen weekend, verliezen enkele computers de verbinding met het netwerk.

Het herstarten van de computer zou een oplossing moeten bieden. Excuses voor het ongemak.

Datum: 03-04-2017
Begintijd:

9:00u

Eindtijd: 13:06u

[27-03-2017] Verstoring DNS

Melding: M1703 3814
Status:

Melding major incident 'Verstoring DNS'
>> dienstverlening hersteld

Verstoring DNS

Door verstoring op de DNS-server waren verschillende diensten niet bereikbaar.

De storing had impact op onder andere de volgende diensten: Radius server, DNS server, mailserver, Planon, netwerkstorage, website.


Laatste update (15:45u):
Alle diensten zijn weer volledig operationeel.

Datum: 27-03-2017
Begintijd:

14:35u

Eindtijd: 15:45u

[08-02-2017] Verstoring dienst Web Lectures hersteld

Melding: M1702 1262
Status: De dienst functioneert weer
Datum: 08-02-2017
Begintijd:

15:10

Eindtijd: 16:30

[26-01-2017] Melding major incident 'J:\Workgroups & J:\Departments niet beschikbaar'

Melding: M1701 3866
Status: Melding major incident 'J:\-schijf beperkt benaderbaar'
>> dienstverlening hersteld

 

J:\-schijf beperkt benaderbaar

Vanochtend waren er storage problemen, waardoor gedeeltes van de J:\-schijf, slecht tot niet benaderbaar waren.

 

Laatste update (26-01-2017; 13:50u):

Referentienummers incidenten: M1611 0509, M1612 1394, M1701 1596, M1611 2588, M1701 3866

Referentienummers  probleem: P1611 0002

 

Naar aanleiding van de voorgaande update omtrent de storage problematiek, hierbij een vernieuwde status update:

 

Begin november zijn door het ISSC de eerste vertragingen geconstateerd op de storage (J:\schijf). Hierna zijn er nog meerdere (kleinere) merkbare verstoringen van dienstverlening geweest. Vanaf minuut 1 zijn we samen met leverancier Dell naar de oplossing aan het zoeken geweest. Binnen het ISSC is een groep medewerkers vanuit meerdere kennisgebieden dagelijks bij elkaar geweest om dit probleem op te lossen. In de afgelopen weken zijn uit de analyses van Dell een heel aantal acties gekomen ter verbetering van de storage omgeving. Deze zijn veelal in de avonden en weekenden uitgevoerd om deze goed voorbereid en met zo weinig mogelijk impact voor gebruikers te laten plaatsvinden. Dit betrof wijzigingen aan de software/firmware van de storagecomponenten, maar ook aan het netwerk (iSCSI verkeer).

Vandaag was de storage na 10 minuten weer beschikbaar.

 

Bij de verstoring van 26 januari 2017 is gebleken dat de werkzaamheden nog niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Bij het ISSC alsook bij de leverancier heeft het oplossen van deze problematiek de hoogste prioriteit. 

 

De major met als referentienummer: M1701 3866 zal afgesloten worden en verder gaan via Problem: P1611 0002. 

Datum: 26-01-2017
Begintijd:

10:50u 

Eindtijd: 13:50u

 

Laatst Gewijzigd: 03-07-2017